Yrkesutbildningar

Med Sjöskolans yrkeskurser på Beckholmen kan du påbörja din marina yrkeskarriär med till exempel Fartygsbefäl klass VIII, såväl som underhålla dina säkerhetskurser som sjöman med till exempel Basic Safety refresh.

Stort utbud av yrkesutbildningar

Vi erbjuder ett brett kursutbud från Fartygsbefäl till Ångmaskinist, men även internationella utbildningar som Master of Yachts samt RIB Master. Sjöskolans lokaler ligger centralt mitt i Stockholm, men samtidigt väldigt genuin marin miljö på varvsön Beckholmen vid Djurgården. På Beckholmen har det varit marin verksamhet redan från tiden när Regalskeppet Wasa sjönk bara några meter utanför Beckholmen.

Vi kan hjälpa dig ta dina första steg mot drömmen att bli verksam inskärgården med sjötaxi, RIB charter eller om du ör en hantverkare med kunder i skärgården. Första steget är Fartygsbefäl klass VIII, som gör dig behörig av ratta din båt mot betalning i skärgården. Vill du därefter dessutom åka fort kan du lösa vidare med utbildningen Handhavande av Snabba Fartyg. Där du får lära dig navigera i hög fart, men med säkerhet i fokus. Har du dessutom stor motor ombord, med flera hästkrafter kan du även utbilda dig till Maskinbefäl. Där du får. Lära dig allt om framförallt dieselmaskiner, men även lite el-lära.

Advanced Fire Fighting

Advanced Fire Fighting, lär dig släckledarens roll ombord Advanced Fire

Ångmaskinist för Traditionsfartyg

Ångmaskinist för Traditionsfartyg 75 kW, en YH-utbildning för att du skall